انواع پله گرد

توسط : sanayeadmin در تاریخ شنبه 16, آوریل 2022 دسته : مقالات

امروزه پیشرفت روزافزون فناوری، ظهور مواد و مصالح نوین، تغییر سبک معماری و افزایش تمایل افراد به پیاده ساز طرح های خلاقانه و صد البته لزوم بهره وری هر چه بهتر از فضای محدود ساختمان ها باعث تحول در طراحی و پیاده سازی پله در سازه های جدید شده است.

پله در سازه های امروزی نه تنها راهی برای ارتباط بین طبقات مختلف که بخش مهمی از نمای بیرونی و صد البته دکوراسیون چشم نواز داخلی به شمار می رود. هرچند انواع پله در طرح های مختلف و با مواد متفاوت از شیشه و سنگ تا فلز و چوب همه جا به چشم می خورد اما پله اسپیرال به عنوان یکی از کهن ترین و زیباترین انواع پله که قابلیت پیاده سازی در ابعاد و فضاهای مختلفی را دارد و یکی از پرطرفدارترین انواع پله به ویژه در طراحی دکوراسیون به شمار می رود.

انواع پله گرد

پله گرد به فراخور فضای موجود و ابعاد پیاده سازی پله  و البته مواد مورد استفاده در ساخت آن در ابعاد و طرح های گوناگون اجرا می شود که از مهمترین آنها می توان به پله اسپیرال دو محور باکس، پله گرد دو محور ورق، پله گرد زیر محور، پله گرد تک محور و دیگر انواع آن اشاره کرد برای آگاهی بخشی هر چه بیشتر هریک از این پله ها را جداگانه بررسی می کنیم.

پله گرد دو محور باکس

پله اسپیرال دو محور باکس با فرمی بسیار زیبا، کارایی فوق العاده ای در فضاهای بزرگ دارد. از آنجا که این مدل پله اسپیرال برای فضای راه پله با عرض 110 سانتی متر و بالاتر کارایی دارد بهترین اماکن برای اجرای آن سالن های آمفی تئاتر ،ساختمان های بزرگ و مجلل و تالارهای بزرگ، هتل های لوکس، پاساژها  و فروشگاههای بزرگ  می باشد.

نکته ی مهم در ساخت و اجرای پله اسپیرال دو محور باکس دقت فوق العاده در اندازه گیری محل اجرای پله نکته ی مهم در ساخت  و اجرای پله اسپیرال دو محور باکس دقت فوق العاده در اندازه گیری محل اجرای پله، ارتفاع کف تا کف ، ضخامت سقف و به ویژه بدست آوردن اندازه دقیق «وید» (بازشوی سقف) است که باید دقیقا اندازه گیری شده و نقشه برداری شود.

معمولا در اجرای این پله از از ورق هایی با ضخامت 6 میلیمتر برای باکس و ورق 10 سانتی متری برای شاسی هر طرف و پروفیل 40*60یا40*80  برای کف پله استفاده می شود. هرچند اجرای این پله کمی دشوارتر از انواع دیگر پله اسپیرال است اما زیبایی و شکوه خیره کننده،سهولت در نرده گذاری و امکان پیاده سازی طرح های خلاقانه آن را تبدیل به یکی از مجلل ترین انواع پله به ویژه  جهت پیاده سازی در اماکن عمومی نموده است.

پله گرد دو محور ورق

پله اسپیرال دو محور ورق از پرکاربردترین انواع پله اسپیرال به ویژه در دکوراسیون منازل مسکونی و ساختمان های غیر اداری بوده و هدف از نصب آن زیبایی بخشی هر چه بیشتر به محیط است. این پله از انواع بزرگ پله  به شمار می رود و برای اجرای هرچه بهتر حداقل شعاع استاندارد برای نصب این پله 55 سانتیمتر است اما قابلیت اجرا در ابعاد کمتر را هم  دارد.

پله اسپیرال دو محور ورق از پرکاربردترین انواع پله به ویژه در دکوراسیون منازل مسکونی و ساختمان های غیر اداری است معمولا در اجرای این پله از برای ساخت پله های جانبی از ورق هایی با ضخامت 10 میلیمتر و در کف پله از پروفیل ۴۰ *۴۰ میلی متر استفاده می شود اما به فراخور نوع کاربری، ابعاد محل نصب، پهنای پله T شعاع در نظر گرفته شده و ارتفاع کف سازه تا کف پله ها ضخامت ورق نیز متغیر خواهد بود. صرفه اقتصادی بهینه، زیبایی و شکوه چشم نواز و مهمتر از همه کارایی در منازل مسکونی این پله را تبدیل به پرطرفدارترین پله اسپیرال موجود در بازار نموده است.

پله گرد زیر محور

پله‌ اسپیرال زیر محور، از انواع مدرن پله اسپیرال است که طراحان آن را منعطف ترین نوع پله می دانند چرا که قابلیت پیاده سازی طرح های متفاوت را دارد. امکان افزودن پاگرد، قابلیت ترکیب با طرح های پله مستقیم و مارپیچ، اجرای انحنا به جهت های مختلف از جمله مواردی است که به سهولت می توان در پله اسپیرال زیر محور پیاده سازی کرد. این پله حلزونی یکی از زیبا ترین و پرکاربردترین انواع پله است که در منازل مسکونی و اماکن تجاری به راحتی و در نهایت زیبایی و خلاقیت طراحی و نصب می شود.

در حالت استاندارد شاسی این پله به شکل باکس کنگره دار ساخته می شود . این شاسی که بدنه اصلی آن  نیز به شمار می رود و در زیر کف  پله نصب می شود. البته ضرورتی وجود ندارد که حتما شاسی در وسط پله نصب شود بلکه امکان نصب نامتقارن آن وجود دارد که در اینصورت یک سمت کف پله کاملا ثابت و حمایت شده و سر دیگر آن معلق می ماند به دلیل وجود همین قسمت معلق که به اصطلاح کنسولی هم نامیده می شود برخی این نوع پله را زیر مجموعه ی پله کنسولی می دانند.

پله گرد تک محور کنسولی

پله گرد تک‌محور کنسولی یا پله معلق، پله ای است با شعاع کم که عرض کف پله در آن به بیش از 70 سانتی متر نمی رسد. برای جلوگیری از لرزش این نوع از پله تکیه گاه هایی در داخل دیوار تعبیه می شود که با اتصال پله به این تکیه گاهها از هر گونه لرزش در پله جلوگیری می شود. پله مارپیچ یا پله فرار و به دلیل شعاع کمی که دارد در هر فضایی قابلیت اجرا دارد. پله مارپیچ یا پله فرار که در واقع همان پله محور مرکزی است و به دلیل شعاع کمی که دارد در هر فضایی اعم از مسکونی و غیره قابلیت اجرا دارد. به فراخور سلیقه و کاربرد و فضا از انواع نرده با متریال مختلف میتوان در این پله استفاده کرد.

پله گرد محور مرکزی برش خورده

پله اسپیرال محور مرکزی برش‌خورده شعاع کمی داشته و عموما در اماکن تجاری کاربرد دارد  البته شعاع خارجی این پله نباید به کمتر از 95 سانتی متر برسد. 

پله گرد تیر آهنی

عموما در محیط های صنعتی که چندان اصراری بر زیبایی آفرینی پله وجود ندارد و اولویت مهم استقامت و دوام پله است از پله گرد تیر آهنی استفاده می شود.


sanayeadmin


Deprecated: تابع the_author_description از نگارش 2.8.0 منسوخ شده است! به جای آن از the_author_meta('description') استفاده نمایید. in /home/sanayefeleziasem/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *